Blog 71 Cover
14
اسفند

بررسی تفاوت اپوکسی و پلی اورتان

کسب اطلاع درباره تفاوت اپوکسی و پلی اورتان باعث دستیابی به یک جمع بندی نهایی پیش از خرید کفپوش شده و به یک انتخاب هوشمندانه ختم می شود. لازم به ذکر است که کفپوش یکی از اجزای مهم ساختمان های مسکونی، اداری، تجاری، تولیدی و … است که تنوع بالایی دارد که البته خود این تنوع باعث سردرگمی افراد در انتخاب کفپوش شده است.

دو مورد از کفپوش های تأییدشده توسط کارفرمایان باتجربه عبارت  اند از کفپوش های اپوکسی و کفپوش های پلی اورتان یا همان پلی یورتان که مصارف گسترده ای هم دارند. از طرفی هم بسیاری از کارفرمایان در ایران، اطلاعات جامعی درباره کاربردهای اپوکسی و پلی اورتان و همین طور تفاوت میان آن ها ندارند که در این بخش قصد داریم به این موارد بپردازیم. با ما همراه باشید.

 


همه چیز درباره کفپوش اپوکسی

کفپوش اپوکسی یکی از کفپوش های چندمنظوره بازار است که هم قابل پیاده سازی در ساختمان های مسکونی بوده و هم قابل اجرا در ساختمان های مختلف تجاری است. توجه داشته باشید که برای اجرایی کردن کفپوش اپوکسی نیاز است سطح بتنی باشد و همین طور به یکنواختی لازم رسیده باشد.

به این ترتیب، بعد از آماده سازی محیط باید اپوکسی را که حالت مایع دارد در کف پخش کرد تا بعد از مدتی، تبدیل به جامد شده و سطح را به یک سطح پلیمری درجه یک تبدیل کند. این کفپوش، علاوه بر مقاوم سازی کف باعث زیباتر شدن آن شده و یک نمای جذاب به محیط می بخشد.


کاربردهای کفپوش اپوکسی

کفپوش اپوکسی یکی از محبوب ترین و پراستفاده ترین کفپوش های تولیدشده در جهان است که در مراکز و ساختمان های مختلف مورداستفاده کارفرمایان قرار می گیرد. در قسمت زیر به برخی از کاربردهای کفپوش اپوکسی اشاره کرده ایم:

فرودگاه

پارکینگ

مراکز درمانی

مراکز صنعتی

مراکز آموزشی

سالن های آرایشی

سالن های ورزشی

کارگاه های تولیدی

کارخانه های مختلف

ساختمان های مسکونی

  • مجتمع های تجاری، مراکز خرید و …

مزایای استفاده از کفپوش اپوکسی

انتخاب و استفاده از کفپوش اپوکسی، مزایای زیر را به دنبال دارد:

قابل شستشو

چسبندگی بالا

عدم نیاز به مراقبت

قابل ترمیم و بازسازی مجدد

ایجاد سطح درخشان و شفاف

قابل اجرا در طرح ها و رنگ های مختلف

فاقد حلال و کاملاً سازگار با محیط زیست

توان تحمل فشارهای مضاعف همچون محموله ها یا ترافیک سنگین

افزایش مقاومت بتن در مقابل بیشتر مواد شیمیایی، فرسایش و تخریب

مقاومت عالی در برابر عوامل بیرونی همچون آب، روغن، آتش و …

افزایش ایمنی محیط با مقاومت بالای خود و داشتن خواص ضد باکتریایی

ایجاد یک نمای یکنواخت و زیبا (با توجه به سلیقه فرد امکان پیاده سازی اپوکسی به صورت ۲ بعدی و ۳ بعدی وجود دارد.)


چالش های استفاده از کفپوش اپوکسی

کفپوش اپوکسی در کنار مزایای عالی خود دارای محدودیت هایی نیز است. برای نمونه، اگر مکان شما یک محیط باز است و در معرض نور خورشید و اشعه UV قرار دارد بهتر است این کفپوش را انتخاب نکنید و به سراغ یک کفپوش دیگر بروید؛ زیرا اگر نور خورشید به کفپوش اپوکسی بتابد باعث تغییر رنگ آن شده و رنگ زردی در بافت آن ایجاد می کند. بنابراین حساسیت کفپوش اپوکسی نسبت به برخی از مواد شیمیایی، اشعه ماوراءبنفش یا دمای بسیار بالا را می توان از محدودیت ها و چالش های آن دانست.


نحوه اجرای کفپوش اپوکسی

اولین مرحله، مربوط به مرحله آماده سازی سطح است. هرچقدر سطح یکنواخت تر و مناسب تر باشد اجرای پوشش آن هم در کیفیت بالاتری صورت می گیرد. منظور از یکنواختی سطح هم این است که سطح باید فاقد هر نوع رسوب، گردوغبار یا آلودگی باشد و درعین حال، زبری آن هم حفظ شود.

توجه کنید زبر بودن سطح برای اجرای کفپوش اپوکسی اهمیت زیادی دارد؛ زیرا این کفپوش را نمی توان در سطوح صیقلی اجرا کرد. اگر هم فکر می کنید سطح شما زبری لازم را ندارد بایستی به وسیله دستگاه سابزن آن را به یک سطح زبر و مناسب تبدیل کنید. همچنین وجود چربی ها و جرم های مختلف در سطح نیز مخل کار پیاده سازی کفپوش است و باید در اسرع وقت نسبت به چربی زدایی آن اقدام کرد.

بعد از آماده سازی سطح، نوبت به قرار دادن لایه اولیه یا پرایمر اولیه می رسد. پرایمر باعث چسبندگی اپوکسی به بتن شده و مقاومت آن را افزایش می دهد به همین خاطر برخی از کارفرمایان در ۲ مرحله از پرایمر استفاده می کنند. ضمن اینکه، این ماده مانع از ایجاد حباب شده و در یکنواخت شدن سطح نقش بسزایی دارد. بعد از خشک شدن پرایمر هم باید با کمک دوغابی از اپوکسی نسبت به ترمیم حفره ها و ترک های موجود اقدام کرد.

مرحله بعد نیز مربوط به اجرا کردن لایه میانی است. در این مرحله، رنگ اپوکسی با هاردنر ترکیب شده و کفپوش اپوکسی حاصل می شود که آن را توسط غلطک بر روی سطح می کشند. در پایان نیز بعد از خشک شدن لایه میانی و اطمینان از نبود هرگونه حفره ای باید لایه نهایی را اجرا کرد. توجه داشته باشید که برخی از شرکت ها، ممکن است ۱ یا ۲ مرحله را چندین بار تکرار کنند و برخی دیگر از ۱ مرحله خاص صرفه نظر کنند. بنابراین همه شرکت های فعال در این حوزه مانند یکدیگر عمل نمی کنند.

blog 71 2


همه چیز درباره کفپوش پلی  یورتان

کفپوش پلی یورتان، کف پوشی است که از واکنش بین پلی ال و ایزوسیانات حاصل می شود. نحوه پیاده سازی کفپوش هم این گونه است که کف را با چندین لایه از رنگ پلی اورتان آغشته می کنند که نتیجه آن، یک کفپوش جذاب و مقاوم است که به آن کفپوش پلی یورتان یا پلی اورتان گفته می شود.

کاربردهای کفپوش پلی  یورتان

کفپوش پلی یورتان به دلیل مقاومت بالایی که دارد کاربردهای متنوعی در حوزه ساخت وساز داشته و در اماکن مختلفی مورداستفاده قرار می گیرد. در قسمت زیر به برخی از کاربردهای کفپوش پلی یورتان اشاره کرده ایم:

بیمارستان ها

مراکز تجاری

مراکز آموزشی

  • سالن های ورزشی

کارگاه های تولیدی

ایستگاه های آتش نشانی

پارکینگ های خصوصی و عمومی

  • انبارها و کارخانه های مختلف و …

مزایای استفاده از کفپوش پلی  یورتان

انتخاب و استفاده از کفپوش پلی یورتان، مزایای زیر را به دنبال دارد:

  • اجرای آسان

انعطاف پذیر

چسبندگی بالا

افزایش ایمنی محیط

دارای خواص آنتی باکتریال

جلوگیری از ایجاد ترک در کف

ایجاد یک سطح یکنواخت و زیبا

مقاومت عالی در برابر خط و خش

مقاومت عالی در برابر نور خورشید و اشعه UV

مقاوم در برابر مواد شیمیایی مختلف، ضربه و سایش

به حداقل رساندن مصدومیت های مختلف برای ورزشکاران

  • امکان پیاده سازی کفپوش پلی یورتان در ۳ سبک مات، نیمه براق و براق و همین طور در طرح ها و رنگ های مختلف

  • چالش های استفاده از کفپوش پلی یورتان

  • از چالش های موجود در رابطه با کفپوش های پلی یورتان می توان به اجرای سخت آن و حساسیت زیادش به رطوبت اشاره کرد. درواقع، حساسیت پلی یورتان حتی از اپوکسی هم بیشتر بوده که خود این موضوع نصب آن را مشکل کرده است. این سختی کار در پیاده سازی کفپوش پلی یورتان باعث شده هر شرکت یا کادری قادر به پیاده سازی آن نباشد و تنها شرکت های باتجربه می توانند این کار را انجام دهند.

blog 71 3


تفاوت اپوکسی و پلی  اورتان چیست؟

اختلاف در میزان انعطاف پذیری یکی از موارد تفاوت اپوکسی و پلی اورتان است. درواقع، انعطاف پذیری کفپوش پلی اورتان بیشتر از اپوکسی است به همین خاطر این کفپوش عملکرد بهتری در مقابل ساییدگی، پوسیدگی و خراش خوردگی دارد. همچنین مقاومت پلی اورتان در برابر نور خورشید هم بیشتر از اپوکسی است که این موضوع باعث استفاده گسترده از آن در اماکن بی سقف و سالن های ورزشی روباز شده است. از طرفی هم، پلی اورتان در برابر رطوبت حساسیت بسیاری از خود نشان می دهد و ممکن است در تماس با آب آسیب ببیند اما این مشکل در کفپوش های اپوکسی وجود ندارد.

ضمن اینکه، سرعت پخت و اجرای پلی اورتان در مقایسه با اپوکسی بیشتر است. بنابراین اگر می خواهید کار کفپوش خود را در زمان کمی به اتمام برسانید، بهتر است کفپوش پلی اورتان را انتخاب کنید. اگر قصد نصب کفپوش در مراکز مربوط به صنعت نساجی را دارید بهتر است کفپوش اپوکسی را انتخاب کنید؛ چراکه این کفپوش علاوه بر مقاومت بالا دارای خواص ضد آب و ضد لغزش بوده و برای این صنف مناسب تر است.

اگر هم به دنبال یک کفپوش باکیفیت برای مرکزی هستید که در آن موادی همچون اسیدلاکتیک وجود دارد قطعاً بهترین گزینه کفپوش پلی یورتان است و در رابطه با اسیدسولفوریک نیز کفپوش اپوکسی گزینه مناسب تری است. بنابراین نوع کاربری کفپوش های اپوکسی و پلی یورتان به دلیل ویژگی هایی که دارند کمی متفاوت است اما در کل، به دلیل مشخصات عالی و مقاومت بی نظیری که دارند در بسیاری از ساختمان های سطح شهر می توان از هر یک از آن ها استفاده کرد.


سؤالات رایج درباره کفپوش  های اپوکسی و پلی  اورتان

کفپوش اپوکسی بهتر است یا کفپوش پلی یورتان؟

هر دو کفپوش در دسته بهترین  کفپوش های بازار قرار دارند و شما عزیزان باید با در نظر گرفتن نوع کاربری، وضعیت ساختمان و شرایط مالی خود نسبت به انتخاب یکی از آن ها اقدام کنید.

کدام کفپوش برای نصب در پارکینگ گزینه مناسب تری است؟

با توجه به انعطاف پذیری بالا و مقاومت عالی کفپوش پلی یورتان در برابر خط و خش، ترک خوردگی، ساییدگی و … گزینه ایده آل تری برای انواع پارکینگ علی الخصوص پارکینگ های عمومی و طبقاتی محسوب می شود.

کدام یک از کفپوش  های اپوکسی و پلی اورتان قیمت مناسب تری دارند؟

ازآنجایی که هرکدام از کفپوش های اپوکسی و پلی اورتان در طرح ها و سبک های مختلفی عرضه می شوند نمی توان به صورت دقیق برآورد کرد که پیاده سازی کدام یک با قیمت مناسب تری انجام می شود. به طورکلی، قیمت کفپوش بعد از تعیین متراژ، مدل و طرح دلخواه و … تعیین می شود.